bjoerna.dk Kultursociolog Bjørn Andersen post@bjoerna.dk ABRACADABRA: DIGITAL HOLBERG Holberg-sider på internettet Version 4.07 - 24.07.2007 |
Indhold
Ludvig Holberg. Biografi. Bibliografi Personer Steder • København • Sorø • Brorupgaard • Tersløsegård Arrangementer. Prisuddelinger Ludvig Holberg-tekster Teatre. Teatergrupper • Det Danske Teater • Kalundborg • Korsør • København • Køge • Sorø • Odense • Aalborg • Aarhus Gymnasier. Skoler. Undervisning Filosofi, jura, historie Holberg-Malere. Wilhelm Marstrand Bøger om Ludvig Holberg. Holberg-forskere Digital Holberg Holberg.nu |
Tegningen er af Lorenz Frølich; den stammer fra H.C. Andersen's: »Gudfaders Billedbog«. Et andet billede (Holberg til prøveforestilling på »Erasmus«) findes på Statens Museum for Kunst |
Ludvig Holbergs minnefond ble opprettet av Det norske Storting 1. juli 2003. Universitetet i Bergen forvalter Ludvig Holbergs minnefond og har etablert et styre for minnefondet.
Ludvig Holbergs minnefond forvaltes av Utdannings- og forskningsdepartementet. Fondet hadde ved opprettelsen en fondskapital på 200 millioner norske kroner. Den årlige avkastningen tildeles Universitetet i Bergen som står ansvarlig for tildeling til prisvinneren og den øvrige disponering av midlene. Universitetet i Bergen har satt ned et styre for Ludvig Holbergs minnefond.
Ludvig Holbergs Minnefond har som formål å dele ut Holbergs internasjonale minnepris for fremragende vitenskaplig arbeid innen humaniora, samfunnsvitenskap, juss og teologi. Prisens størrelse er 4,5 millioner norske kroner (ca. € 560 000).
I tillegg til en internasjonal pris skal Ludvig Holbergs minnefond dele ut Nils Klim-prisen for yngre nordiske forskere, pålydende 250 000 norske kroner (ca. € 32 000).
Formålet med prisene er å heve fagenes status i samfunnet, samt stimulere barn og unge til å bli interessert i fagområdene.
Kommentar til Erasmus: http://holberg.nu/erasmus.htm
GÆSTESPIL FRA STATENS TEATERSKOLE: Holbergs udødelige komedie HENRIK og PERNILLE var i 1982 Grønnegårds Teatrets åbningsforestilling. Nu - 25 år efter - sættes HENRIK og PERNILLE atter op, når Statens Teaterskole i perioden 30. juni - 18. juli 2006 (mandag-lørdag kl. 16:00) gæstespiller med forestillingen i Vibeke Wredes instruktion og bearbejdelse. En bearbejdelse, der giver familier chancen for at møde en klassisk tekst i øjenhøjde. Holbergs komedie er historien om tjenestefolkene Henrik og Pernille, der er forelskede i hinanden, men som begge har udgivet sig for at være rige og fornemme og således står i en noget spændt situation, når deres herre og frue vender tilbage til byen. Henrik har pyntet sig med sin herres adelige fjer og Pernille med sin frues titel og kjole. Og da de to unge adelsfolk ligeledes er forelskede i hinanden, men nu tror sig svigtet, er helvede løs….
På scenen er syv kommende 3.års skuespillerelever fra Statens Teaterskole, ligesom scenografien laves af scenografeleven Nadia Nabil fra Statens Teaterskole. Forestillingen sættes i scene af Vibeke Wrede, som også instruerede sidste sommers gæstespil fra Statens Teaterskole Et vintereventyr.
Bådteatret skrev: JEPPE PÅ BJERGET af Ludvig Holberg. Dansk kulturarv lægges i hænderne på moderne polsk teater. Medvirkende: Anders Moslling, Alexandre Willaume-Jantzen, Peter Oliver Hansen, Thomas Bendixen, Joanna Kupinska og Kzysztof Czeczot. Iscenesættelse: Anna Augustynowicz. Scenografi: Rolf Heim. OBS! Spiller kun kort tid da Bådteatret sejler til Polen, for også at spille for polakkerne. Den polske stjerneinstruktør Anna Augustynowicz er kendt for sin brutale, banebrydende og morsomme teaterstil. Hun er nu for første gang i Danmark for, at skabe en provokerende og uforudsigelig fortolkning af en superdansk klassiker. Historien om fyldebøtten og bondeknolden, som havner i Baronens seng og til slut ender tilbage på realitetens mødding, bliver her historien om mødet mellem østeuropæisk kaos og vesteuropæisk arrogance. Vi lægger dansk folkeeje, i hænderne på moderne polske teaterfolk med spørgsmålet: Hvad sker der, når polakkerne vågner op i Baronens seng? Jeppe og Nille spilles af de to unge polske talenter Kzysztof Czeczot og Joanna Kupinska, fra Anna Augustynowiz' ensemble. Alle øvrige roller spilles af danske skuespillere. Premieredato: 29. april 2006 - Spiller: 29. april - 17. maj 2006
Maskeballerne er på mode, og den unge Leander danser natten lang og sover dagen væk, til stor irritation for sin far. Det gør det jo heller ikke bedre, at Leander går hen og forelsker sig i maskeballets dejligste pige, selvom han allerede er lovet væk til en anden, som han aldrig har set. Men ingen gammel mand skal fortælle en ung, forelsket livsnyder, hvem han må elske. Sammen med sin tjener, Henrik, tager Leander sagen i egen hånd, så kærligheden går af med sejren. For en god komedie skal jo med Holbergs ord - “ende med bryllupper både for og bag”. Instruktion: Kim BjarkeOdense Teater spillede »Erasmus Montanus« 08.09.2006-07.10.2006. Teatret skriver:
Storhed står for fald
Rasmus Berg har været i København – nu er han belæst og opblæst – alligevel tvinges han af hjemegnens bønder til at sige: ”Jorden er flad som en pandekage”, selvom han ved, det ikke er sandt.
I København har Rasmus Berg ændret sit navn til det latinsk-klingende Erasmus Montanus. Han har lært at disputere og føre sin sag - faktisk er han blevet så klog, at han kan argumentere for, at hans mor er en sten. Denne disputeren er ikke populær hjemme på Erasmus’ fødeegn, hvor man godt ved, hvad der er op og ned på verden – og det kan Erasmus ikke komme og lave om på sådan uden videre… Ikke hvis han stadig vil giftes med den søde Lisbeth.
Ludvig Holbergs komedie udstiller både de opblæste lærde og de uoplyste bedrevidende. I 2006 stiller Holberg spørgsmålet: Hvor går grænsen for ytringsfrihed, for snæversyn og tolerance?
Det bliver Lars Simonsen, der skal lægge krop til den hovmodige Erasmus Montanus, mens hans mor spilles af Lisbeth Gajhede, Lisbeth spilles af debutanten Cecilie Stenspil.
Skolemateriale: http://www.odenseteater.dk/documents/00378.pdf
Fotoet er fra Odense Teater
For ottende sommer i træk opfører Teaterselskabet Pulchra Semper Veritas en komedie af Ludvig Holberg i Traktørstedet Simonsens Have i Den Gamle By i Århus. I år spiller opføres en af Holbergs mest kendte komedier: »Jean de France eller Hans Frandsen«. Der spilles fra den 10. til og med den 21. juli (undtagen weekenden 15. 0g 16. juli), alle dage kl. 19. Som altid spilles komedien i klassisk stil, så kostumerne og det dramatiske udtryk matcher Holbergs eget sprog. Hertil hører naturligvis også klassisk musik af Couperin, leveret af teaterselskabets eget levende orkester. Bestil billetter og læs mere om forestillingen på vores hjemmeside: http://www.teaterselskabet.dk
Tilføjelse: Opførelse 26.08.2006 på Gml. Estrup, se: http://www.historie-online.dk/nyt/glestrup_france.htm
Sabbatår, udlandsrejser og import af sprog og mode hører ikke kun vores globaliserede tidsalder til. Ligesom nu var det på Holbergs tid populært blandt unge mennesker at rejse ud i Europa. Især var Paris et yndet mål for disse rejser, hvilket Holberg irriteredes voldsomt over. For hvad der tidligere havde været en fornuftig dannelsesrejse for at mødes med "lærde Mænd og Konstnere" var nu blevet til "...en ildegrundet Vane..." som udsprang af den "...Grille, at Skoe, Klæder og Peruqver ikke passe eller ziire Legemet, uden de ere gjorte efter franske Mynstre..." som han skriver i epistel 536.
En sådan rejse har Hans Frandsen netop gjort og har efter fire uger i Paris glemt sit modersmål, men til gengæld tilegnet sig et væld af franske moder. Dette huer bestemt ikke hans kommende svigerfar, den stok konservative Jeronimus, der har lovet sin datter Elsebet væk til Hans Frandsen eller Jean de France, som han nu kalder sig. Hun er heller ikke vild med at skulle giftes med den frankofile spradebasse: Hun vil hellere have sin hemmelige elsker Antonius. Men da hendes far Jeronimus ikke gerne bryder det arrangerede ægteskab og desuden er "haard som Flintesteen", må tjenerparret Marthe og Espen træde til med en fantastisk intrige og alle deres dramatiske evner, så den unge kærlighed og den velafbalancerde fornuft endelig kan sejre over Jeronimus' konservative form og samtidig sætte den overfladiske og pyntesyge Jean de France på plads.
Igen i år spiller Teaterselskabet Ludvig Holbergs meget fornøjelige stykke "Jule-Stuen" i Helsingør Theater, I købstadsmuseet Den Gamle By i Århus. Der spilles fra den 17. til 21. december 2004, hver dag kl. 17.00. Forestillingen varer en time.
Juule-Stuen blev opført første gang i 1724. Den bygger ligesom Masqueraden fra samme år på J. R. Paullis 3-akter fra 1723: Juule-Stuen og Masqueraden. Men den viste sig at være for langstrakt og ubehændig på scenen i Lille Grønnegade. Holberg forholdt sig derfor frit til forbilledet, lavede om og lånte, alt for at opnå det bedste resultat på scenen.
Fra teatrets side ønskede man at appellere til et bredt publikum med festlige udstyrsstykker. Så i Juule-stuen er det situationerne mere end intrigen, der skal fængsle, ligesom det i stykkets verbalkomik mere er personernes dumhed end deres sammensatte karakter, der udfoldes. Det er altså ikke Holbergs store kunst, vi opfører i julemåned, men noget af hans festligste. Det er juleaften med mad og drikke og gaver. Det er kys og kram og panteleg. Det er alt det, for hvis skyld mennesker - selv i Æbeltoft, hvor komedien foregår - kan klare en lang og mørk vinter.
Som ved alle teaterselskabets Holberg-opsætninger følges den originale tekst meget nøje. I improvisations-afdelingen i scene 13 er der indlagt et par viser af Anders Bording, formentlig digtet under hans ophold på Constantinsborg i 1640'erne. Det er viser, der stadig var i brug i provinsen på Holbergs tid.
Der akkompagneres fra orkestergraven af barokensemblet, der i øvrigt ledsager forestillingen med musik af G. F. Händel.