bjoerna.dk Kultursociolog Bjørn Andersen post@bjoerna.dk »Fra Kosovo til Kosóva« Amerikansk og Europæisk udenrigspolitik - i Machiavelli's og Clausewitz' fodspor? Version 3.1 - 22.01.2013 [Version 3.0: 25.09.2010] |
|
Indholdsfortegnelse FRA KOSOVO TIL KOSÓVA 9 Objektivitet og bagklogskab 9 Korrekt? Om sprogbrugen 11 Kilderne 11 Dokumenter 12 Hensigten med bogen 13 Kosovo eller Kosóva? Bogens titel 15 Tak! 16 Fejl og mangler 17 SAMMENFATNING 18 De historiske forudsætninger 18 De social-økonomiske forhold 18 Forholdet mellem Serberne og Albanerne 20 Den politiske scene i Kosóva 20 Den politiske scene i Serbien 22 Opdeling af Kosóva? 22 Væbnet konfrontation 23 Situationen omkring årsskiftet 1998 / '99 23 Fra Raçak til Rambouillet 24 NATO går i luften 25 Forfølgelserne og drabene 26 Miloevic 27 Hvorfor gav Præsident Miloevic op? 27 Machiavelli og Clausewitz 29 Amerikansk udenrigspolitik: Intervention? 29 Interventionsplatformen 30 Vilkårene for intervention 30 Vestlig kultur > < andre kulturer 31 Handlede NATO i humanitær nødværge? 31 Misforståelser og manglende vilje til at forstå 32 Flere kulturer? Et multietnisk samfund i Kosóva? 32 Ruslands rolle 33 Sidebemærkning om Albanien 33 Afsluttende - alvorligt mént - efterskrift 34 OPSANG TIL JYLLANDS-POSTEN 37 Dr. Goebbels' børn (25.5.1999) 37 Tavshed efter krigen (3.7.1999) 39 Fremtidens regninger (30.7.1999) 42 Kort over Kosóva 43 Madeleine Albright og Hashim Thaçi i Prishtina 45 1. DEL: HISTORIEN 47 Forhistorien frem til 2' Verdenskrig 47 Indledning 47 Illyrerne. Romerne. Sláverne 49 Slaget på Solsortesletten 53 Symbolerne fra Kosóva 55 Manøvrering 56 János Hunyadi og Djurad Brankovic 56 Osmannerne erobrer Serbien og Kosóva 1459 57 Forholdene under Osmannerne 57 Den Serbiske udvandring i 1689 61 Nationalismen udvikles - især fra 1800-tallet og frem 65 Det tredje Kosóva-slag, 1831 65 St. Stefano-traktaten og Berliner-kongressen 1878 67 Prizren 10.6.1878 68 Opstande. Ungtyrkerne 71 Generalopstanden i 1912 73 Balkan-krigene. Den Serbiske erobring i 1912 75 Gavrilo Princip's attentat. 1' Verdenskrig 76 Serbisk kolonisering 78 Kaçak'erne 80 Ahmet Zogu 81 2' Verdenskrig, Tito - og tiden frem til '98 83 Kosóva's befrielse 87 Skismaet i '48 89 '50-erne. Rankovic undertrykker Kosóva 90 Juli 1966: Politisk kursskifte 91 '60-erne og '70-erne: Socialist Thought and Practice 92 Socio-økonomisk baggrund 92 Uddannelse og sprog 96 Nationale mindretal Nationaliteter 98 Ny politik fra '71: Regionalisering. Autonomi 98 Økonomisk politik 99 1981: Studenterdemonstrationer 101 1986: Sinan Hasani's analyse 110 Den komplekse spiral 111 1987: Marts-strejkerne. Memorandum 116 1987: Ingen må slå på folket! 119 1988: Demonstrationer og reaktioner 119 1989: Autonomien ophæves 119 1990: Kosóva's "uafhængighed" 121 1991: "Illegal" folkeafstemning 123 1992-1993: "Følere"? 124 Helveg Petersen om Præventivt Diplomati 126 Krigen gennemført med andre midler 126 En dækkende forståelse er nødvendig 127 Økonomisk samarbejde? 127 Økonomiske sanktioner 128 Respekten for international ret 129 Indblanding i indre anliggender 130 Nødvendigt at FN beslutter en militær intervention 131 Der var ikke et FN-mandat for aktionen 24.3.1999 132 Enkeltstående tilfælde? 133 Nye regler er nødvendige 134 Hvorfor ikke en forudgående debat? 134 Dansk vendepunkt og Amerikansk vendepunkt 135 En fungerende nationalstat er en forudsætning 136 Albanien - og: Kosóva 136 Vigtigheden af at have en historisk forståelse 137 Vendepunktet: Forsommeren '98 138 Amerikanerne opfatter UÇK som terrorister 138 Vendepunkt sommeren '98 138 Skema over militære og politiske aktiviteter 139 USIPs, BACs og ICGs indflydelse 144 Holbrooke til Kosóva sommeren '98 146 Kunne Amerikanerne tro på UÇK? 146 UÇKs strategi 147 Amerikanerne og UÇK ser fordelene i at samarbejde 148 Militær involvering? 148 OSCEs observatører 149 Massakren i Raçak 151 Hvad var der sket? 151 Walker beskylder Serberne for at have begået en massakre 151 Den Finske ligsynsrapport 152 Makedonien anerkender Taiwan 153 Forhandlingen? Rambouillet 155 Deltagerne 155 Dagsordenen 156 Forhandlingsforløbet 159 Efterspillet i midten af marts 159 Årsagerne til sammenbruddet 160 Aftaleteksten 162 De åbne militære spørgsmål? 164 OSCEs observatører trækkes ud 165 Sidste forhandlingskontakt 165 Krigen 166 1' uge: 24. marts - 30. marts 167 Præsident Miloevic' militærstrategiske kalkyle 168 Operation Hestesko 169 Overgang fra fase 1 til fase 2 172 2' uge: 31. marts - 6. april 173 3' uge: 7. april -13. april 174 4' uge: 14. april - 20. april 176 5' uge: 21. april - 27. april 176 6' uge: 28. april - 4. maj 177 7' uge: 5. maj - 11. maj 179 8' uge: 12. maj - 18. maj 182 9' uge: 19. maj - 25. maj 184 10' uge: 26. maj - 1. juni 185 Jedi-ridderne's plan om en landinvasion 189 11' uge: 2. juni - 11. juni 190 Præsident Clinton mødes med de militære chefer 190 Det Serbiske Parlament bøjer sig 192 Web-Nyhedsartikel 12.6. - 15.6. 1999 199 Serbiske tab i Kosóva 202 2. DEL: TEORETIKERE OG PRAKTIKERE 204 Niccolò Machiavelli 204 Naturligvis - heller ikke! 206 Dolus bonus 208 Miloevic som Machiavelli'st? 208 NATO-landene som Machiavelli'ster? 210 Den politiske ledelse i UÇK 211 Clausewitz: "Om Krig" 213 Erling Bjøl's vurdering 213 Clausewitz som specialtilfælde? 215 En alternativ fortolkning. Indledning 216 Naturvidenskab og historievidenskab (krigsvidenskab) 219 Hvad Clausewitz kan lære os på det generelle plan? 221 Matematik og skak. Sikker kalkulering? 223 Vandt jeg? spurgte mesterbokseren Brian Nielsen 224 # 1. Ringen: Den geografiske begrænsning 227 # 2. Strategien - og: #3. Ressourcerne 228 # 4. Kompleksiteten. Polaritet og symmetri 229 Asymmetri og mangel på parallelitet 230 Interesse og interesseløshed 231 Politik og krig 233 Politik og krig - i relation til Kosóva 234 Den politiske og civile udvikling siden Clausewitz 234 Konkret anvendelse af Clausewitz på nutidige forhold 235 fsluttende om Clausewitz 235 Mao Zedong: "Om Guerilla-krig" 237 Tre disciplinære hovedregler og otte punkter 239 Politik og guerilla-krig 241 Den historiske udvikling 243 Modoffensiven 246 Afslutning 248 UÇKs erklæring mod etniske overgreb på Serberne 249 Samuel P. Huntington: "The Clash of Civilizations" 251 Paradigmeskiftet efter Murens fald 254 Huntington's fortolkning. Civilisationsbegrebet 255 Den Vestlige Civilisations særlige styrke 257 Moralske værdier. Religionens betydning 257 Den Vestlige Civilisations identitetsproblemer 259 Demografiske forhold 261 Handel og økonomisk samkvem 262 Kunne økonomiske relationer have nyttet? 263 Huntington's apokalyptiske fremtidsscenarie 264 Russerne 266 Forholdet til den Muslimske Civilisation 266 Hvorfor fulgte USA ikke Huntington? 268 Hvorfor gjorde de Ortodokse heller ikke som de skulle? 271 Materielle og immaterielle konflikter i Kosóva 273 Flere kulturer - i USA og i Kosóva 276 Aktører på mange niveauer 277 Afsluttende vurdering 278 Samuel Huntington om Kosóva-krigen 280 Strobe Talbott: Den Amerikanske Platform 281 Principperne om Demokrati og Selvbestemmelse 281 Ikke mission, men egen-interesse 281 Tyranni og befrielseskamp 282 Den Serbiske trussel 282 Ikke identitet mellem etniske grænser og statsgrænser 283 Bosnien-Hercegovina 283 Kosóva skal ikke indgå i et Stor-Albanien 283 Det nye Europa 284 Jugoslavien 285 Udfordringen 285 Kommentar 285 Henry Kissinger: "New World Disorder" 286 Dr. Kissinger 286 Huntington og Kissinger 286 Forholdet til Kineserne 287 Russerne 288 Europæiske aktører 289 Moralske og etiske formål 289 Krigen må føres til ende - men ... 289 Uffe Ellemann-Jensen: Efter Kosóva 291 3. DEL: LEKSIKON 293 28. juni 293 Accelerator 293 Afgørende slag 293 Angreb og Forsvar 295 Apache: 295 Besa 296 Bi-polaritet 296 Blodhævn, Kanún 297 Broerne 300 Deling - "Partitionering" 300 Destabilisering 301 Dolkestødslegender 301 FARK 302 Folkeretten 302 Forsvar 302 G8 og G7 302 Generalisering 302 Geografien ... Terrænet 303 Guerillakrig 304 Historie, historieopfattelse 305 ICTY (krigsforbryderdomstolen i Haag) 305 International Ret 305 Kánon (Dansk), Kanún (Albansk) 306 Katalysator 306 KFOR 308 Konspirationsteori = Sammensværgelsesteori 308 Krig eller humanitær aktion? 309 Kritisk masse eller kritisk mængde 310 Landkrig 310 Landsdowne-konferencen, september 1999 312 LBD 313 LDK 313 Luftkrig > < Landkrig 314 Moral 314 Myter 314 NATO 314 Overgangsrådet 314 Overraskelsesmomentet 315 Paradigme og paradigmeskifte 316 PBD 316 PM 317 Polaritet 317 Pressekonference 317 Spiralmodel 326 Det Spektakulære 326 Strategi og taktik 327 Strategi: Reel og intenderet strategi 329 Suverænitet 330 Symmetri og asymmetri 331 Taktik 332 Teknologi 332 Tiden 333 TMK 334 Transitional Council 334 UÇK 334 UM 334 UNMIK 334 Våbenarterne 334 Æresfølelse 335 4. DEL: PERSONERNE 337 Personlighedens rolle i historien 337 Den personlige baggrund, 1 338 En fortolkningsramme 339 Udnyttelsen af ideologiske strømninger 340 Afbalancering: Dél og hersk 340 Den personlige baggrund, 2 341 Lederens ansvar 341 Et sidespring 342 Visse institutioners egendynamik 344 Personerne, alfabetisk inden for områder 346 Balkan 346 Kosóva 346 Albanien 357 Makedonien 361 Jugoslavien: Montenegro 362 Jugoslavien: Serbien 363 Rusland 373 NATO-organisationen 374 NATO-landene 374 USA 374 England 378 Tyskland 380 Frankrig 380 Italien 381 Grækenland 381 Neutrale lande 382 Finland 382 Østrig 382 FN 382 FN, krigsforbryderdomstolen 383 FN, UNMIK: Missionen i Kosóva 383 FN, KFOR 384 OSCE 384 BILAG 385 KOSÓVA. FAKTISKE OPLYSNINGER 385 NOGLE BYNAVNE PÅ ALBANSK OG SERBISK 389 FORSKELLIGE TYPER VIDENSKAB 390 HENVISNINGER OG LINKS 393 STIKORDSREGISTER 395 Tekniske noter 395 |
Nogle af krigens omkostninger
Du er velkommen til at sende supplerende oplysninger til: Bjørn Andersen Amerikanske billioner = milliarder. 1.6.99 stod US$ i Dkr 7,12 - og Eng£ i Dkr 11,43 |
Emne | Størrelsesorden | Kilde |
Dræbte Serbiske soldater | 5.000 | Iflg. Ole Wæver og Espen Barth Eide i Weekendavisen - se nærmere i: "Fra Kosovo ..." s. 166-167. |
Dræbte Serbiske civile | 2.000 | Iflg. Ole Wæver og Espen Barth Eide i Weekendavisen - se nærmere i: "Fra Kosovo ..." s. 166-167. |
Dræbte Albanske civile | ca. 7.000 - måske flere | FN: UNHCR henviser til (unavngiven) Engelsk kilde som nævner et tal på over 10.000. |
Dræbte Albanske civile | ca. 2.500 | Spanske m.fl. retsmedicinere oktober 1999. |
Krigsskader i Kosóva | "The European Commission has estimated that the reconstruction of Kosovo alone will cost $1.8bn." | Fergus Nicoll, BBC 30.6.1999 |
Krigsskader i Kosóva | "The World Bank has estimated the cost of rebuilding Kosovo at $1.23 billion - considerably lower than previous estimates. "The amount of the damage is less than we thought," said Rory O'Sullivan, the Bank's special representative for Southeast Europe Reconstruction". | BBC 27.7.1999 |
Krigsskader i Kosóva | "Rory O'Sullivan: 1.5 exactly. [...] OK I can tell you the toll. Estimated world damage in Kosovo 1.115 for housing, 20.4 for education, 6.6, 9.6 electricity and 4.6. It's actually 1.2, it says 1.15 billion. So that's what they say. That is the actual gross cost assuming that somebody else rebuilds the houses. It doesn't say, you know Kosovars, you give the guys beams, you give them tiles and you give them windows and they do it all themselves. So the actual cost will be much less than that"... - "Mr O'Sullivan has come directly from the field". | Press Briefing World Bank/European Commission Kosovo Press Briefing Brussels, July 26, 1999 |
Brønde | (9.9.1999) Der er omkring 20.000 brønde i Kosova. Man regner med at vandet i halvdelen er forurenet - ofte pga at der er kastet menneskelig eller døde dyr i dem. Schweiziske specialister renser ca. 100 brønde om ugen - indtil nu har man nået 1.700. | Jf. Kosóva Emner |
Huse |
50.000 helt ødelagte; 50.000 stærkt skadede | Præsidentens Sikkerhedsrådgiver Sandy Berger på USIP 30.9.1999 (Release fra Det Hvide Hus) på basis af UNHCR |
Huse | "Senior European Commission official, Roy Dickinson, said that 75,000 homes - around a quarter of all those in Kosovo - had been destroyed or were impossible to repair. Twenty European Commission officials have spent the past six weeks visiting 1,300 Kosovo villages to assess the rebuilding". | BBC 27.7.1999; 78.000 |
Skoler | "A preliminary survey of 394 of Kosovo's 1,000 or so primary schools for children aged between seven and 14, found more than a quarter had been set alight and a further 17 shelled." "About 100% needed repairs to doors and windows, while 43% were left severely damaged or destroyed".
"About 150 had to have new roofs and 169 have not even been cleared of mines". "Looting of furniture and equipment has meant there is a need for more than 28,000 desks, 58,000 chairs and 2,000 blackboards". |
BBC 14.7.1999 ud fra UNICEF rapport. The report's author, Assistant Project Officers for Unicef Pristina Flaka Surroi, |
Skoler | "A damage assessment of schools in Kosovo has examined 649 schools and found that 25 per cent are damaged, 21 per cent severely damaged and 60 per cent were destroyed beyond repair. A total of 199 schools are currently slated for reconstruction. UNICEF hopes to have all children between the ages of 7 and 14 back in school by September and estimates that about $3 million worth of desks, chairs, blackboards and other supplies will be needed. Demining, reconstruction and deployment of teachers remain a priority in this effort". | UN INTERIM ADMINISTRATION MISSION IN KOSOVO: GATHERING SPEED 2.8.1999 |
Krigsskader i Serbien | "NATO warplanes caused almost $30 billion worth of damage in Serbia and left a quarter of a million people jobles". | Time Magazine 12.7.99 |
Krigsskader i Serbien | "The Economist Intelligence Unit (EIU) report into the cost to Yugoslavia of the 11-week bombing campaign says the country will see its economy shrink dramatically in the coming years. It puts the cost of the damage at around $60bn (£37bn).
As well as strategic bridges, tunnels and roads, the Nato forces also targetted power stations, oil refineries and factories. - - - As a result of all this [Incl sanktioner], the EIU estimates that Yugoslavia's gross domestic product (GDP) will contract by 40% this year and continue to stay well below levels of 10 years ago". |
BBC 23.8.1999 |
Broer i Serbien | 50 vej- og jernbanebroer | Fergus Nicoll BBC 30.6.1999 |
Raffinaderier/olie/benzindepoter Serbien | 28 olie/benzindepoter | Fergus Nicoll BBC 30.6.1999 |
Miljøskader m.v. Serbien og Kosóva | NATO ansvar:
Skader på vandveje Bomber i havet Bomberester spredt ud over land Afbrænding af olie og andre anlæg Serbisk ansvar: Skader på brønde Kemisk krigsførelse? Miner i stort tal |
. |
Krigsomkostninger, NATO | ca. 40-45 mio £ pr. dag * 78 dg = 3.3 mia £ i alt [dvs. et niveau på omkring 40 mia Dkr] | Electronic Telegraph 21.4.1999 |
Krigsomkostninger, NATO | 2.5 bn£ [dvs. et niveau på omkring 30 mia Dkr] | BBC (og Jane's Weekly) 15.10.99. Dette skøn er formentlig mere realistisk end det foregående (som - i sagens natur - var meget foreløbigt). |
Sorties | 36.000 sorties. Der blev kastet eller affyret omkring 23.000 bomber og missiler. | The Guardian - 18.7.99; men justeret opad. Endvidere BBC 15.10.99. |
US' andel; krigsomkostninger NATO | "Washington, he [Pres. Clinton] said, had done its share in providing two-thirds of the aircraft and all the cruise missiles for Nato's 78-day air war. - At about $100m a day, that comes to more than $7bn." [dvs. et niveau på omkring 50 mia Dkr] | Fergus Nicoll, BBC 30.6.1999 |
Europas (og US' andel) | "US Defence Secretary William Cohen told his colleagues that Europe spends about 60% of America's input on defence, but gets about 10% of the capability. He said Europe needs to spend its money more effectively with less duplication in areas like logistics and support". | BBC 22.9.1999 |
KFOR | "The Royal Institute of International Affairs in London has calculated that, with a projected KFOR presence of about 50,000 troops, the bill could amount to as much as $25bn a year." | Fergus Nicoll, BBC 30.6.1999 |
991111 Den Franske Forsvarsminister Alain Richard har udtalt at Amerikanerne i en vis udstrækning kørte deres eget løb under NATO-bombningerne. Man respekterede det Franske veto mod bombningen af visse broer, men handlede i mange tilfælde på egen hånd og ikke som en integreret del af NATO. |
Bombningen af den Kinesiske Ambassade [jf. bl.a. s. 179-180] |
The Observer oplyser (iflg BBC 17.10.1999) at bombningen ikke var en fejltagelse, men skyldtes at NATO havde observeret at der blev sendt "Army Signals" fra Ambassaden til den Serbiske Hær. En unavngiven efterretningsofficer skal have oplyst at der blev sendt signaler fra Præsidentboligen, at disse stoppede i 24 timer efter bombningen af boligerne, og at signalerne derefter blev genoptaget fra Ambassadeområdet. Den Engelske UM Robin Cook har bestridt denne forklaring; han fastholder at bombningen beroede på en tragisk fejltagelse....
Den Kinesiske Ambassade i Beograd (Serbisk kilde) NATOs militære øverstkommanderende var i København i november '99 og udtalte sig om emnet. I dén anledning har jeg 27.11. sendt et læserbrev til "Morgenavisen Jyllandsposten" siden det er "Jyllandsposten"'s referat jeg har taget udgangspunkt i (brevet er dog ikke blevet trykt). Spørgsmål til general Clark General Wesley Clark har været i København for at holde foredrag for ledende militære og civile. Ét af de emner der blev drøftet var bombningen af den Kinesiske Ambassade. Var den tilsigtet eller en fejl? Clark siger - som udenrigsminister Robin Cook og udenrigsminister Madeleine Albright tidligere har sagt - at den beroede på en tragisk fejl. Forklaringen kan stadig være den rigtige, men desværre er general Clark's forklaring ikke af en sådan karakter at den maner tvivlen væk, snarere tværtimod: Flere spørgsmål melder sig. Ifølge Jyllandsposten sagde Clark: "Vi var overbeviste om, at den kinesiske ambassade lå i den nordlige del af byen. ... Jeg så selv billeder af bygningen før angrebet og var sikker på, at vi havde ret" (Carsten Ellegaard, 991123, 2' sektion, s. 4. Min fremhævelse, BA). (1) Hvorfor havde general Clark fået forelagt billederne? Var der noget man var i tvivl om "længere nede" og som han derfor - som militær øverstkommanderende - skulle tage stilling til? Eller var der tale om en "almindelig" militær rutine i betragtning af at man var i gang med bombemål der lå "længere ude" end de oprindelige rent militære mål? Clark var sikker på at man havde ret. Hvad havde man helt præcist været i tvivl om? (2) Når man faktisk havde billeder af bygningen - billeder som man vel at mærke tillagde aktuel værdi - hvorfor vidste man så ikke nøjagtigt hvad bygningen rummede? Kunne NATO i øvrigt ikke frigive billederne? Så kunne man selv se om der var særlige kendetegn ved bygningen. Skiltning eller flag f.eks. (3) Hvornår spekulerede Clark over hvor den Kinesiske Ambassade lå. Før eller efter bombningen? Eller gjorde han sig sine overvejelser i forbindelse med beslutningen af dette bombemål? Kunne Jyllands-Posten ikke gå videre med spørgsmålene? Når jeg interesserer mig for dette "spørgsmål" så er det ikke for at støtte hverken den ene eller anden part i sagen, men fordi det er vigtigt at vide hvad der skete for desto bedre at forstå konflikten i og krigen om Kosóva. 991217 USA og Kina er enedes om hvordan Kina skal kompenseres for bombningen af Ambassaden i Beograd 990508 (Ambassaden blev ramt af 4 laserstyrede missiler). Tidligere har de efterladte m.fl. fået 4½ mio $. Nu skal den Kinesiske Regering have yderligere 28 mio $, men til gengæld skal Kineserne betale knap 3 mio $ for skader på den Amerikanske Ambassade i Beijing. - Kineserne er ikke tilfredse, siger de - heller ikke med forklaringen om at der var tale om et uheld. Man kræver at sagen undersøges til bunds og at de ansvarlige straffes hårdt.... ... Det kunne være interessant at vide hvordan USA har forfulgt sagen, retsligt eller tjenstligt. Er der tale om en fejltagelse, skulle man tro at man ville søge at placere ansvaret m.v. og at foretage sig noget over for vedkommende? ... For nogle år siden rejstes der fx sag mod dén officer der affyrede "Hovsa"-missilet i nærheden af Sjællands Odde... |
International Ret [jf. s. 306] |
DUPI har i december '99 udgivet publikationen "Humanitær Intervention". Den er bl.a. anmeldt i »Albanske Studier 2002«.
Her følger et uddrag af anmeldelsen: Regeringen bad i januar '99 Udenrigspolitisk Institut - DUPI - om at udrede de juridisk-politiske aspekter af intervention over for stater som krænker menneskerettighederne. Rapporten er et velskrevet og meget nyttigt udgangspunkt for diskussioner om humanitær intervention. Den består af tre hoveddele: En gennemgang af rent juridiske aspekter, en diskussion af mere politisk karakter - og nogle sammenfattende afsnit hvor forskellige strategiske muligheder overvejes. Det er ganske enkelt fremragende at redegørelser af denne art udarbejdes og offentliggøres. Rapporten vedrører sammenstøddet mellem modsatrettede juridiske (legale) hensyn - og mellem disse juridiske hensyn på den ene side og politisk moralske (legitimitetsmæssige) hensyn på den anden, og dens styrke er at den er klar i sine begreber, at den - på det analytiske plan - skelner skarpt mellem juridiske og politiske aspekter og at den samtidig udtrykker en klar forståelse af forholdet mellem gældende ret og "ny ret" - altså af rettens dynamik -, men der er dog også visse svagheder eller måske rettere vanskeligheder både i gennemgangen og i konklusionerne, hvad der ikke er så mærkeligt eftersom DUPI er blevet bedt om at skabe klarhed på et område med store reelle modsigelser og med ægte dilemmaer som man ikke slet og ret kan "skrive sig ud af". På det juridiske plan viser tingene sig at være temmelig klare (hvad der dog ikke burde overraske nogen): Der var ikke nogen som helst juridisk hjemmel til at gennemføre NATOs aktion i Kosóva, for gældende ret hviler - efter 1945 - på hvad der udtrykkeligt, utvetydigt og indispensabelt er formuleret i FN-pagten, at magtanvendelse over for en anden stat eller på en anden stats område kun kan ske hvis staten selv ønsker det, hvis det sker som led i individuelt eller kollektivt selvforsvar eller hvis FNs Sikkerhedsråd har besluttet det for at sikre international sikkerhed og ret, herunder for at standse humanitære overgreb. Grunden hertil er at man for at sikre stabilitet og ro i '45 var enige om at de enkelte lande måtte forudsættes at have en ukrænkelig indre og ydre suverænitet. Som man vil vide var intet af de nævnte kriterier opfyldt mht Kosóva. |
NATO: Operationsnavne [jf. s. 314] |
NATO: Operation Allied Force: 25.3.1999 - 10.6.1999 [indsættes s. 314] NATO: Operation Joint Guardian: 11.6.1999 - [indsættes s. 314] |
Proportionalitet [indsættes s. 326] |
Information bragte 18.9.1999 to omfattende artikler hvor freds- og konfliktforskerne Mette Skak (Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet) og Bjørn Møller (Center for Freds- og Konfliktforskning) hver især gjorde status. Der henvises til artiklerne [pt. er det vist ikke muligt at læse dem på Information's web-side]. Mette Skak skriver bl.a.: "Noget andet er så, som påpeget af Peter Viggo Jakobsen, at en trods alt omstridt humanitær intervention som [den i Kosovo] lægger en særlig moralsk fordring på krigsherren om at følge krigens love om [1] proportionalitet - man må ikke forrette større skade end dét onde, man søger at nedkæmpe - [2] immunitet for ikke-krigsførende samt [3] militær nødvendighed."
Jf.»Fra Kosovo til Kosóva« s. 310: "Det er endvidere klart at en intervention ikke kan forsvares juridisk fra dét øjeblik hvor man måtte have nået dé mål man har erklæret man ville tilgodese". Proportionalitet er et gammelt begreb i juraen og hører vel nærmest til i kategorien af fundamentale vestlige retsgrundsætninger. Proportionalitet gælder ikke alene i Strafferetten og i Erstatningsretten - men også i International Ret. Der skal være et passende forhold mellem "det ene" og "det andet", og man må aldrig i krig bruge terror som lovligt middel, herunder besvare terror med terror. Der skal også - men helt afhængig af sagens nærmere karakter - være en rimelig tidsmæssig forbindelse mellem den oprindelige krænkelse og den efterfølgende retlige behandling. Inden for Læren om Krigens Ret kan en sådan forbindelse være tidsmæssigt lang, jf. at man så sent som i oktober '99 i Kroatien pådømte de overgreb en KZ-kommandant under 2' Verdenskrig havde gjort sig skyldig i over for fanger. Med hensyn til Kosóva må proportionalitetskravet kunne rejses over for alle overordnede aktører, dvs. såvel over for NATO's politiske og militære ledelse som over for Præsident Miloevic, men muligvis også over for UÇK's ledelse (for så vidt som denne ledelse kan siges at være en krigsførende part). Præsident Miloevic er efter denne opfattelse ansvarlig for at Serbiske styrker - militære eller paramilitære - har foretaget dybt krænkende handlinger over for civilbefolkningen som et slags svar på at UÇK havde indledt og skærpet gueriallakrigen mod Serberne og - muligvis - også som et slags svar på NATOs bombardementer. At Præsident Miloevic kan tillægges et sådan ansvar ligger - så vidt det kan ses - bag Louise Arbour's sigtelser mod ham og mod andre i den politiske og militære ledelse. NATO er tilsvarende ansvarlig for bevidst at have angrebet mål som ikke kan siges at være af militær, men af civil art (foruden talrige militære mål). Hvis sådanne angreb var sket som følge af tekniske fejl, kunne man ikke uden nærmere bevisførelse for dårlig ledelse hævde et sådant ansvar. UÇK's ledelse er - måske - ansvarlig for at Serbiske civile, Sigøjnere og andre er blevet forfulgt efter at krigen var slut. Men her skal man dog hæfte sig ved at UÇK's militære chef, Agim Çeku offentligt har taget klar afstand fra forfølgelserne (hans erklæring er aftrykt s. 249-250). Jf. s. 297-300 om Blodhævn efter Albansk Sædvaneret (Kanún): "Det afgørende ved hævnen var ikke at straffe, men at skaffe oprejsning - æresoprejsning" [s. 298]. Her var der i særdeleshed tale om en proportionalitetstanke. Jf. også diskussionen om Symmetri og Asymmetri i krigsførelsen - s. 331-332. |
Bynavne: På s. 389 er der sket en ombytningsfejl vedrørende Rahovec / Orahovac. Det rigtige er: | |
Albansk skrivemåde | Serbisk skrivemåde |
Rahovec | Orahovac |